30 Nisan 1945’te 55 yaşında ölen
dünya tarihinin en büyük soykırımcıları arasında yer alan Adolf Hitler; inşaatlarda
işçi olarak çalıştığı yıllarda anti-semitizm (Yahudi Düşmanlığı)düşüncesini
savunmaya başlamıştır. İlk başlarda bu fikre karşı çıksa da sonraları
Yahudilerin birbirini her alanda kayırdıklarını görünce Yahudileri sevmemeye
başlamıştır.
Daha sonra Alman ordusuna katılan
ve çeşitli görevler yapan Adolf Hitler; Alman İşçi Partisi (Deutsche
Arbeiterpartei, DAP) partisine katılarak zaman içerisinde en üst mertebeye
gelerek 1923 yılında partinin adını Nasyonal Sosyalist Alman İşçi Partisi (Nationalsozialistische
Deutsche Arbeiter Partei, NSDAP) değiştirmiştir. Taraftarlarına da kısaca NAZİ
adı verildi. Partinin 25 maddelik programının ilk maddesi Almanya’nın Versay’ın
ezikliğinden kurtarılmasını içermektedir. Alman vatandaşlığının yalnız Alman kanını
taşıyan bireylerden oluşması gerekliliği de bu maddelerden bir tanesidir.
İlerleyen yıllar Adolf Hitler’in
amacına ulaşmak için yaptığı / yaptırdığı söylenen çeşitli olaylarla doludur.
İnsanları çok çabuk etkilemesi ile tanınan Hitler’in bu özelliği NAZİ
propagandası ile birleştirilerek halka sunuluyor ve Hitler’in üstün insan
olduğu lanse ediliyordu.
Şimdi gelelim TV’lerde dönen
Hitler’li şampuan reklamına…
Reklam Sektöründe dikkat edilmesi
gereken unsurlardan bir tanesi rakibin kötülenmemesi, kendi ürünün üstün
özelliklerinin lanse edilmesidir… Diğer bir unsurda eğer reklamda ünlü bir
kullanılacaksa bu ünlünün toplumda kabul görmüş, güvenilir ve inandırıcı
olmasıdır.
Hitler’li şampuan reklamını
incelediğimizde ise bunlara dikkat edilmemiş olduğunu görüyoruz.
Ali Desidero’lu maço Derby
reklamları aklıma geliyor bu aşamada. Milliyetçilik ilkesi üzerine oturtulan bu
reklamlar o dönem dünya devi Gilette’nin reklam stratejisini değiştirmesine
neden olmuştu. Daha sonraları Derby bazı konuların farkına varmış ve “hayatımız
derby” ile sekiz sekizlik bir reklam çalışmasına imza atmıştı.
Tekrar Hitler’li reklama dönecek
olursak öncelikle reklamı yapan ajansı bu çılgınca çalışmadan dolayı tebrik
etmek isterim! Bana göre başarılı reklam, yazar kasayı son sürat çalıştıran
reklamdır. İnsanlardan sabun imal eden bir kişinin şampuan reklamında olması ve
bu şampuanı alın demesi ne kadar inandırıcı olur bilmem. Dikkat çektiği ise
kesin. Bu reklam ürünü sattırır mı bilemiyorum.
Bir sözümde bu ürünün
sahiplerine… Reklam ajansı, metin yazarı, sanat yönetmeni, ajans sahibi vb. bir
çılgınlık yapmışlar… Hitler’li bir reklama nasıl olmuşta izin vermişler? Bu
noktada aklına gelen tek nokta şudur: Amaç satış yapmak değil de sadece dikkat
çekmek ise bence başarı %100.
Reklamda kullanılan metnin bir
kısmı “Kadın elbisesi giymiyorsan, kadın şampuanı da kullanma. Artık yüzde 100
erkek şampuanı B..…… var. Erkeksen B..… kullanırsın.” Metin ve slogan
kışkırtıcı. Dediğim gibi dikkat çektiği kesin. Cevaplanması gereken soru şu:
satar mı satmaz mı?
Reklamın iyisi kötüsü olmaz
diyenler bir kez daha düşünsünler… İnsanları sabun yapan insanlık suçu işleyen birinin reklamlarda kullanılması bin kez düşünülmesi gereken bir konudur.
Reklamın iyisi de olur kötüsü de
olur.
Not: 23 Mart 2012 de kalem alınan yazım o dönemde çeşitli basın organlarında yayınlanmıştır. Maziden kalanlar serisi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder