Ortaya Karışık

Her telden, her demden hikayeler, yazılar

26 Temmuz 2010 Pazartesi

Espas nedir?


Espas nedir?

Espas;  plastik sanatlarda, grafik tasarımında ve edebiyatta kullanılan bir terimdir. Grafikte tipografide geçer. Yazı karakterlerinin uygun boşluk ile etkisinin arttırıp azaltmakta kullanılır. Konumuz grafik tasarımındaki espas olmadığı için detaylara girilmemiştir.

Yazma sanatına göre espas; imla kurallarımız arasında en çok ihlal edilenlerden ya da yanlış kullanılanlardan biri ayrı yazılması gereken eklerin bir türlü yazılmamasıdır. Üsteleme (dahi) manasına gelen (- de, - da ve -ki) kullanıldıkları sözcükten bir boşlukla ayrılır. Örnek verecek olursak;

“Bende bir hikaye yazacağım” cümlesi hatalı bir yazımdır. Doğrusu; “Ben de bir hikaye yazacağım” şeklinde olmalıdır. Cümlede özneden sonra gelen (-de) üsteleme (dahi) manasındadır.

“Öyle bir hikaye yazdımki, kimse benim yazdığıma inanamadı.” Cümlesinde (-ki) hatalı yazılmıştır ve doğrusu “Öyle bir hikaye yazdım ki, kimse benim yazdığıma inanamadı.” Şeklinde olmalıdır.

Yanı sıra yine soru ekleri bağlı bulundukları sözcükten bir boşluk ile ayrılmalıdır. Bu ekler; (-mı, -mi, -mu) şeklinde olabilir. Örnekleyecek olursak; “Ben de bir hikaye yazayımmı?” cümlesi hatalı bir yazıma sahiptir. Doğrusu, “Ben de bir hikaye yazayım mı?” şeklinde olmalıdır. Burada kullanılan (-mı) bir soru ekidir. Geleyim mi? Cevaplayayım mı? Koşayım mı?

Başka bir konuda görüşmek üzere…

Osman Han ARSLAN



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Adbox